scouter_går_på_skogsstig_på_jamboree17

Köpolicy

I vår kår vill vi naturligtvis att alla som vill ska få uppleva det fantastiska med scouting. Dock så räcker inte alltid kårens resurser till för att hantera hur många scouter som helst, därför uppstår det ibland en kö. Detta dokument anger reglerna för i vilken ordning barn i kön ska beredas plats i verksamheten.

Scouter som byter avdelning på grund av ålder är garanterade plats.

I de fall som det finns fler barn i kö till en avdelning än det finns tillgängliga platser inför en ny termin så är grundprincipen att den med längst kötid får plats först. Detsamma gäller när lediga platser uppstår under terminen på en avdelning dit det är kö.

Avsteg från denna princip kan göras i följande fall:

1. Om föräldern till barnet ställer upp som ledare, styrelseledamot eller annan kårfunktionär.
  2. Om avdelningsledaren bedömer att det behövs för att åstadkomma en bra köns- eller åldersfördelning på avdelningen.
  3. Om det annars finns särskilda skäl, efter beslut av avdelningsledaren i samråd med kårledaren och kårordförande.