MiniScout 2022 – sommarläger för Spårarna

26 april, 2022 av Jon Karlfeldt

Spårarnas sommarläger går i år till Vässarö och Stockholms scoutdistrikts MiniScout-läger. Där kommer vi få segla, paddla, gå trapperspår, delta i MiniScout-olympiaden, ha stort lägerbål – och mycket annat roligt.

När?
Vi åker på morgonen söndag 19 juni och kommer hem på kvällen onsdag 22 juni.

Hur?
Vi tar oss till Vässarö med buss och båt. Vill man åka egen bil istället för gemensam buss så går det bra.

Vad kostar det?
Tack vare generösa bidrag från Gålöstiftelsen kommer vi kunna hålla nere deltagaravgifterna i år. Kostnaden kommer maximalt att vara 1000 kr för scouter och 800 kr för medföljande vuxna. Eventuellt blir kostnaden lägre – det meddelar vi när anmälan stängt.

Medföljande vuxna?
Ja! Vuxna är varmt välkomna att följa med på lägret, och eftersom vi inte är så många ledare blir vi väldigt glada om några av er väljer att göra så. Om ni, för att kunna följa med, också behöver ta med ett annat barn än Spåraren, säg till, så kan vi förmodligen lösa det.

Ingen ska behöva avstå från lägret av ekonomiska skäl!
Saknar man utrustning så går det att låna i princip allt som behövs av kåren. Är deltagaravgiften för hög så finns det möjlighet att få den nedsatt (vi har fått särskilt stöd från Gålöstiftelsen för att kunna erbjuda detta). Är det svårt att betala allt på en gång kan vi ordna en avbetalningsplan. Har du frågor om något av detta, kontakta Jon Karlfeldt på 0701-106336 eller jon@norrajarva.se. Den som föredrar det kan istället vända sig till Scouternas stödfond. Där går det att ansöka om ekonomiskt stöd för att delta i scoutaktiviteter, och ingen i Norra Järva Scoutkår får veta att du ansökt om du inte vill det.

Vad händer om man blir sjuk?
Skulle en deltagare bli sjuk och därför inte kunna följa med, kontrollera först om det är möjligt att få ersättning genom er hemförsäkring eller annan reseförsäkring (t.ex. via banken). Många försäkringar ersätter kostnader för en resa som inte kunnat genomföras på grund av sjukdom. Hör annars av er till oss, så ska vi göra vad vi kan.

Hur anmäler man sig?
Fyll i anmälningsformuläret, en gång för varje person som ska med. Vi vill ha in anmälan senast söndag 15 maj. Anmälan är bindande.