Upptäckarnas kniviga hajk

21 mars, 2022 av Petter Blomberg
Bild på kniv

Nu är det dags! Det är alltid bra att träna på att använda kniv – oavsett om man har knivbevis eller inte. Vi ska därför iväg på KNIVIG HAJK i stuga!

Helgens program:

• Bära kniv
  • Överlämna kniv
  • Laga mat med kniv
  • Tälja med kniv
  • Göra upp eld med kniv
  • Vässa kniv
  • Rengöra kniv
  • Lösa kniviga uppgifter
  • Hur man gör när man gjort sig illa med kniv
  • Vad man inte ska göra med kniv
  • Leka (utan kniv!)

Praktisk information:

• Plats: I och vid stugan Hajknäs, i Upplands-Bro kommun. Vi åker dit och hem med bilar.
  • Samling: vid vår stuga fredag 1 april kl 19:00. Ät middag innan – på fredagkvällen blir det bara kvällsfika.
  • Avslutning vid vår stuga: söndag 3 april kl 15:00
  • Kostnad: 100 kr per scout
  • Anmälan: swisha 100 kr till Petter på 0739318669, och ange scoutens namn samt om du har möjlighet att hjälpa till med skjuts eller ej.
    Anmälan behöver vara framme senast tisdag 29 mars. Ska din scout inte med på hajken är vi mycket tacksamma om ni skickar ett sms och meddelar detta.
  • Packlista: Ladda ner Packlista för Knivig hajk
    Det finns utrustning att låna – hör av er så snart som möjligt om ni har behov.
  • Telefoner lämnas hemma. Scouterna nås via ledare, se nummer till Petter ovan. Vi vill att scouterna fokuserar på hajkens aktiviteter och varandra, inte kompisarna hemma. Vi vet också av erfarenhet att telefonerna tappas lätt. Telefoner som ändå tas med kommer ledarna ta hand om och återlämna vid avslutningen.
  • Egen kniv får man bara ta med om man redan har knivbevis. Det ska i så fall vara en kniv av typen på bilden, med parerstång och kort blad, i fodral.