IMG_7612-1200x800

Hur kan jag hjälpa till?

All verksamhet i kåren bedrivs ideellt. Det bygger på att det finns personer som vill bidra med sin tid och energi för att vi ska kunna arrangera roliga och bra aktiviteter för de medlemmar vi har. En del lägger ned många timmar varje vecka, andra åker bara med på ett läger på sommaren. Någon kanske sitter i styrelsen eller gör en insats då och då. Man kan engagera sig på många olika sätt, efter vad som passar en själv. Det klassiska, ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

För att göra det lättare för dig att veta hur just du kan hjälpa till så har vi tagit fram en lista med olika roller vi ser oss ha nytta av i och kring kårens verksamhet. Från ledare på heltid, via någon som ser till att terminsprogram läggs upp på hemsidan, till någon som vill ta hand om vårt hus. Stort som smått.

Om du kan och vill göra en insats för vår kår så ta kontakt med din ledare eller någon av våra ordföranden, Jon eller Jens så ser vi till att hitta något lämpligt uppdrag. Tack!

Här finns hela dokumentet som en PDF

 

Styrelsen

Styrelsen väljs av kårstämman och bedriver det strategiska arbetet i kåren, både på kort och lång sikt. Den ansvarar även för kårens ekonomi samt att ledarteamen får rätt förutsättningar för att bedriva en bra verksamhet för våra scouter. 

Det långsiktiga målet är att styrelsen inte ska jobba operativt utan mer strategiskt. En del i det arbetet är att aktivt försöka rekrytera fler föräldrar och färre ledare till styrelseposter. 

Styrelsen träffas ungefär en gång i månaden under terminerna, oftast vardagskvällar. 

Ordförande 

Som ordförande leder du styrelsens arbete och representerar kåren externt.

Kassör

Som kassör tar du hand om kårens ekonomi, bokföring, ersättning för utlägg med mera. Håller styrelsen löpande informerad, främst på styrelsemötena. 

Sekreterare

Som sekreterare för du protokoll på styrelsemötena. 

Bidragsansvarig

En stor del av kårens intäkter består av bidrag från olika myndigheter och organisationer. Att se till att ansökningar skickas in i tid och att redovisning följer de olika reglerna är väldigt viktigt. Som bidragsansvarig har du två primära uppgifter. 

Dels att löpande hålla koll på de bidrag vi sökt, när vi får beslut, när vi behöver rekvirera pengarna, hur och när vi behöver redovisa hur vi använt bidraget. 

Dels att bedriva någon form av omvärldsbevakning och hitta lämpliga bidrag att söka för olika ändamål. Tips kan lämnas till styrelsen.

Det är inte givet att det är du som skriver bidragsansökningarna eller gör redovisningen, även om det skulle vara uppskattat. 

Ledamot

Deltar i det ordinarie styrelsearbetet.

Övriga valda positioner

Dessa väljs av kårstämman. 

Valberedning

En valberedning tar fram förslag till kårstämman om nästa års styrelse och revisor(er).

Revisor

Granskar kårens verksamhet och ekonomi under det senaste verksamhetsåret.

Verksamhet

Dessa roller fokuserar mer på aktiviteter och händelser, allt från veckomöten till hajker och ledarvård. 

Avdelningsledare

Ansvarar för att det finns ett planerat program inför varje möte. Följer även upp att närvaro tas som ligger till grund för våra bidragsansökningar. 

Ledare

Kommer regelbundet på möten och stöttar avdelningsledarna i planering och genomförande av mötesprogrammen. 

Hjälpledare

Deltar i flera möten under en termin och hjälper till med vad som behövs på det specifika mötet. Inget planeringsansvar. 

Omvärldsbevakare

En väldigt utvecklande del av scoutingen är att möta andra scouter från olika delar av regionen, landet och världen. Detta görs med fördel på olika arrangemang som genomförs. 

Som omvärldsbevakare håller du reda på vilka arrangemang som händer i vårt närområde, nationellt och internationellt. Om det finns något som skulle kunna vara aktuellt och intressant för några av våra scouter tipsar du avdelningens ledare med relevant information. Ansvaret för att delta på evenemanget ligger fortfarande på avdelningen, men ditt tips kanske gör att de får upp ögonen för något kul de annars hade missat. 

Trivselgrupp

Syftet med att ha en trivselgrupp är att ge våra vuxna i kåren ett tillfälle att umgås och vara deltagare. Det kan även bli ett bra tillfälle att sprida kunskap och lära sig nya saker. Vi har blivit fler vuxna i kåren senaste åren och på detta sätt kan vi alla lära känna varandra oavsett om vi träffas varje vecka på möten eller endast på kårgemensamma aktiviteter. 

Trivselgruppen ser till att, minst en gång per termin bjuds alla vuxna i kåren in till en aktivitet. Aktiviteten ska ha fokus på umgänge men får gärna ha en komponent av utbildning. Det kan vara en heldag eller bara en kväll. Styrelsen finns tillgänglig för att bolla idéer och delge vilka ekonomiska ramar som finns att förhålla sig till.

Lägerkommitté (LÄKO)

I vår verksamhetsplan har vi som mål att erbjuda alla scouter ett läger på sommaren. Att åka på läger kräver dock sin planering, både praktiskt som att boka resa och räkna på material och budget, som administrativt att ta in anmälan och bocka av betalningar. 

En lägerkommitté tar ansvar för planering och genomförande av ett läger. Om kåren åker på flera läger kan flera olika LÄKOs skapas. Delar av arbetet kan självfallet distribueras ut på andra inom kåren. Hela LÄKO måste inte åka på lägret, men det är väldigt bra om de som de facto åker med är representerade i LÄKO. 

Man måste inte vara eller ha varit aktiv scout för att sitta med i en LÄKO. Ett ordningssinne eller projektledartänk kommer man långt med. Sedan ser vi till att det finns rutinerade lägerdeltagare med som kan bidra med sin erfarenhet. 

Hands on

Dessa roller tar hand om det fysiska tillgångarna vi har. 

Stugfogde

Vi bedriver mycket av vår verksamhet i och kring Brinks hus vid Husby gård, ett hus vi hyr av Stockholm Stad. En stugfogde har ett övergripande ansvar för att huset är i gott skick så att verksamheten kan fortlöpa. Att vara stugfogde behöver inte innebära att hen gör allt, utan ansvarar för att arbetet blir utfört. 

Tanken är att det ska finnas en lokalgrupp som tillsammans löser dessa uppgifter, stugfogden blir sammankallande i den gruppen.

Ansvaret inkluderar:

  • Att se till att städning sker regelbundet, t ex genom att varje avdelning får en månad var. 
  • Att trasiga saker repareras, såsom belysning, dörrar, skåp och andra delar av fastigheten.
  • Att styra upp vår förvaring av material i Brinks hus.
  • Att öka säkerheten i huset, t ex larm, låsbara fönster etc.
  • Att utveckla förutsättningarna för att bedriva verksamhet i och kring huset. T ex genom bättre belysning, ljuddämpande åtgärder etc.

Materialförvaltare

Tar ett övergripande ansvar för kårens materiel. Ser till att delegera ut nödvändigt underhåll och att hålla ordning och reda överlag. Att vara materialförvaltare behöver inte innebära att hen gör allt, utan ansvarar för att arbetet blir utfört.

Tanken är att det ska finnas en materialgrupp som tillsammans löser dessa uppgifter, materialförvaltaren blir sammankallande i den gruppen.

Ansvaret inkluderar:

  • Ta emot felanmälningar av trasigt material
  • Underhålla kårens material.
  • Reparera trasigt material, om det inte går så ersätta det.
  • Vid behov införskaffa nytt material. 
  • I den mån det är möjligt, hålla en inventering över vad som finns. 

Administration

Dessa roller är stödfunktioner så att styrelsen kan fokusera på det strategiska och ledarna på verksamheten. 

Medlemsansvarig / Medlemsregistrerare

Vi har i dagsläget barn som vill bli medlemmar i vår kår, men vi kan inte ta emot dem då våra avdelningar är fulla. De blir då placerade i kö. Genom att en person hanterar den gemensamma kön kan vi säkerställa att vi inte missar att svara någon och att ingen faller mellan stolarna. Den medlemsansvarige är första vägen in i kåren och har en översikt över vilka avdelningar vi har kö till. 

Den medlemsansvarige ansvarar för: 

  • när det tillkommer nya i kön, hälsa välkomna och följa upp om föräldern angivit att hen kan hjälpa till
  • följer årsvis upp om man vill kvarstå i kön 
  • har en dialog med avdelningsansvariga när det uppstår lediga platser och nya barn ska bjudas in

Merch-ansvarig

Kåren erbjuder köp av scoutskjortor och halsdukar till våra medlemmar. Skjortor går att köpa centralt från Scouterna men endast vi säljer vår halsduk (den gröna med blå rand). Även de grundläggande märkena finns att köpa. En fördel med att köpa skjorta via oss är att det går att prova ut rätt storlek på plats i Brinks hus. 

Vi erbjuder ett subventionerat startpaket för de som är nya i kåren där både skjorta och halsduk ingår. Vi har också möjlighet att subventionera än mer om den ekonomiska situationen hos den nya medlemmen är ansträngd. 

Den som ansvarar för skjortor och halsdukar behöver inte nödvändigtvis sköta all försäljning, det kan man lägga ut på avdelningsledare om så behövs. Däremot ansvarar hen för att det finns ett rimligt lager av kläderna i huset. Den ansvarige har frihet att tillsammans med avdelningsansvariga göra upp hur lagersaldot hålls uppdaterat över tid.  

En målsättning är att all betalning ska ske via Swish till ett nummer som står i kårens namn. 

Kårutbildningsledare (KUL)

Scouterna erbjuder många olika utbildningar. Både grundläggande som Leda Scouting, som är en bra första utbildning för nya scoutledare, och Leda Kår, lämplig för de som sitter i en kårstyrelse. Till mer avancerade utbildningar inom ledarskap och andra områden.

Som kårutbildningsledare (KUL) håller du koll på vilka utbildningar som går, speciellt de i vårt närområde, och informerar de vuxna (eller de äldre scouterna) när lämpliga tillfällen dyker upp. 

IT-ansvarig

Som IT-ansvarig sköter du kårens system för e-post, dokumenthantering och hemsida (på en teknisk nivå). 

Hemsideansvarig

Ser till att informationen på hemsidan hålls aktuell, efterfrågar terminsprogram, hanterar kalendern och hjälper till att publicera nyheter som avdelningarna har behov av (t ex hajkinbjudningar). 

Ansvarig för sociala medier

Kåren har en publik Facebooksida som används väldigt sparsamt. Med ett mer aktivt utnyttjande skulle vi kunna nå ut till fler och på sätt skapa ett större intresse för oss som kår och för scouting i Järva-området. 

Din uppgift som ansvarig för kårens sociala medier (i dagsläget endast en Facebook-sida) ser du till att lämpliga inlägg publiceras regelbundet samt att de följer de regler som finns kring bilder och personuppgifter. 

Rekryteringsansvarig

I dagsläget bedriver kåren ingen aktiv rekrytering av barn då vi har fullt i våra avdelningar samt en viss kö till flera av dem. Däremot letar vi efter vuxna som vill bli ledare. 

I rollen som rekryteringsansvarig ser du till att det finns material samt samordnar olika insatser för att locka både barn och vuxna.