Arrangemang för Äventyrare vår/sommar 2024

8 februari, 2024 av Petter Blomberg
Lägereld, tält och ungdomar

Hej Äventyrare!

Utöver kårens egna hajker och läger finns flera arrangemang för Äventyrarscouter som arrangeras utanför vår egen kår. Att våga gå utanför den egna kåren ger möjligheter att lära känna scouter runtom i landet och få en annan synvinkel på vad scouting innebär.

Observera att kåren inte är arrangör och ingen av kårens ledare kommer vara med, utan dessa möjligheter arrangeras av vår riksorganisation Scouterna. Det är inte heller säkert att alla som anmäler sig får plats på arrangemanget, vilket kan betyda att du inte känner någon annan där.

Vi vill särskilt lyfta fram följande möjligheter:

Ledarskapskurs för andra- och tredjeårsäventyrare: Leda Patrull Påsk

Leda patrull är för dig som varit äventyrarscout i minst ett år eller är äventyrarscout som har börjat senaste året och går sitt sista år på äventyrarna.

Leda Patrull syftar till att
– ge dig upplevelser med kunskap, gemenskap och nya kompisar
– ge dig kunskap om scoutings vision och din möjlighet till att påverka din omvärld
– ge dig ett tillfälle att komma utanför den lokala verksamheten för att utbyta erfarenheter med jämnåriga scouter
– ge dig tillfälle att lära dig om och träna på ledarskap och patrulldynamik i en trygg miljö

En stor del av utbildningen sker utomhus och stort fokus är på Scoutmetoden. Under ett dygn går du på hajk där du och de andra deltagarna turas om att leda varandra när gruppen ska slå läger, elda och laga mat.

Mycket tid ägnas åt att diskutera och reflektera utifrån frågor som: Hur ska en ledare vara? Vad innebär egentligen scoutmetoden? Vad händer i en grupp? Hur kan jag bli en bättre ledare?

Mer information och anmälan: https://www.scouternasfolkhogskola.se/kurser-utbildningar/350/leda-patrull-psk-2024

Observera att kåren har budget avsatt för att subventionera deltagande i Leda Patrull. Vad deltagaravgiften blir beror på hur många som anmäler sig och får plats på kursen. Om kostnaden har stor betydelse för dig, ta kontakt med din ledare så löser vi det så att kostnaden inte blir ett hinder!

Häftigt sommaräventyr – Blå Hajken Vikväringarna

Letar du efter äventyr? Vill du uppleva friluftsliv, kamratskap och utmaningar som du bara kunnat drömma om? Då är Blå Hajken Vikväringarna rätt plats för dig!

Vikväringarna är ett åtta dagar långt äventyr i midsommartid, där vi rör oss till fots i den bohuslänska vildmarken, vi paddlar längs urgamla farleder i sjösystem som använts av resenärer i tusentals år. Vi rör oss på sjöar och över fjäll mot den bohuslänska kusten, där vi möts av västerhavets salta hav och kala klippor. Du färdas och bor ihop med din patrull. Under hajken blir ni ett sammansvetsat gäng som gemensamt klarar av de strapatser ni möter.

Mer information och anmälan: https://blahajken.scout.se/vikvaringarna/

Observera att anmälan stänger 14 februari!