Äventyrarnas sommarvandring i Fulufjällets Nationalpark

25 februari, 2024 av Niklas

Även denna sommar ska Äventyrarna ut och vandra.

Detta blir vår femte vandringshajk, vi återvänder till Fulufjället och vi fortsätter lära oss av våra erfarenheter. Vi slår upp läger första dagen och sedan gör vi dagsutflykter därifrån utan tung packning, istället för att ta med oss tält och sovsaker på hela sträckan. I fjällen är även behovet av att bära vatten mindre, eftersom det finns många fjällbäckar att ta vatten från.

Vi vill också ta oss upp på någon av topparna och se utsikten, tälta vid någon fjällsjö och besöka Sveriges högsta vattenfall. Det är inte vår vanliga natur som finns hemma!

• För vem: Äventyrare i Norra Järva Scoutkår
  • Datum: Preliminärt onsdag-söndag, 26-30:e juni 2024. Det kan ändras någon dag och/eller förlängas eller förkortas med en dag – för att kunna planera resan behöver vi nu veta hur många vi blir, så att vi kan bestämma om vi åker elbil, tåg eller en kombination.
  • Plats: Vi reser gemensamt från vår scoutstuga till Fulufjällets Nationalpark och tillbaka.
  • Nödvändig utrustning: Vandringskängor och ryggsäck med bra bärsystem för vandring. Liggunderlag, sovsäck, kläder osv som på vanlig hajk – detaljerad packlista kommer. Kängorna och ryggsäcken är de svåra bitarna. Säg till i god tid om du behöver låna utrustning så hjälper vi till med det!
  • Kostnad: budgeten är inte klar, men högst 1200 kr inklusive mat och resa. Är kostnaden (deltagaravgiften och/eller kostnader för utrustning) ett hinder så går det att ansöka om bidrag från Scouternas Stödfond, Antingen på egen hand eller så kan vi i kåren hjälpa till.

Anmälan: så snart som möjligt, men senast söndag 8 maj till Petter Blomberg, 073-931 86 69. Är du sugen men osäker, hör av dig – det viktiga nu är att få reda på ungefär hur många vi blir så att vi kan planera resan!

Förslag till packlista för fjällvandring (från förra vandringen, uppdateras närmre avresa)