Sammanfattning av föräldramöte för Äventyrarföräldrar

14 september, 2023 av Petter Blomberg

Hej Äventyrarförälder!

Här kommer lite information kring vad vi gick igenom på föräldramötet torsdagen den 31/8.

Ansvar och kommunikation

På åldersgruppen Äventyrare kan och vill scouterna ta mer eget ansvar för att kunna göra större äventyr. De utskick vi gör skickar vi till både vuxna och de scouter vi har kontaktuppgifter till.

Det är viktigt att scouterna kommer i tid till mötet, och att vi får reda på när de antingen blir sena eller inte kommer alls.

Vi kommunicerar gärna om vad som händer på scouterna, men ibland pratar vi om känsliga och privata ämnen och om någon scout anförtror sig åt oss så kommer det stanna hos oss ledare om det inte är så att någon blivit utsatt för ett brott.

Skjuts

Alla som bor i området kan ta sig till och från scoutstugan på egen hand, det är inte långt. Om du ändå skjutsar föreslår vi längst ned på Oslogatan eller Trondheimsgatan, så att ni slipper köra på gångväg.

När vi ber om hjälp med skjuts (huvudsakligen till och från hajker, men det kan även hända på enstaka onsdagsmöte), hör av dig! Det är onödigt och känns otacksamt att behöva ta hjälp av extra ledare som lägger tid för att hjälpa till med skjuts om det visar sig att det inte behövs.

Om hajker och upplevelser

Alla hajker börjar och slutar vid scoutstugan (eller annan samlingsplats som vi meddelar). Hämtar du tidigare tar du bort en del av upplevelsen för din scout.

Låt scouten packa sin egen packning till hajker och läger. De behöver veta vad de har med sig och var i packningen det ligger när de snabbt kan behöva t ex regnkläder eller matutrustning. Hjälp gärna till att stämma av mot packlistan och bidra med råd.

Om din scout vill med på vandringshajk kommer det behövas utrustning:

• Ordentliga vandringskängor
  • En stor ryggsäck, ca 60 L så att scouten kan bära med sig både sin egen packning och sin del av gemensam packning.
  • En ”liten” ryggsäck, för dagsutflykter, ca 25 L för att få plats med regnkläder, värmeplagg, utrustning för att laga och äta mat.

Kängor MÅSTE scouten ha själv för att kunna vara med på vandring. Ryggsäckar och mycket annan utrustning finns att låna, hör av er till någon av ledarna innan och kom lite tidigare än utsatt tid så vi kan plocka fram det innan samling och avresa.

Kostnader

Ni kan välja medlemsavgift mellan 200, 400 och 600 kr per termin. Har ni inte meddelat annat får ni en faktura på 400 kr.

Helg-hajker har vanligtvis en avgift på 100 kr per tillfälle. Vissa hajker kan vara dyrare, om vi ska på någon dyrare aktivitet.

Kom ihåg att kostnad inte ska vara ett hinder för att vara med på aktiviteter i scouterna – och det gäller även personlig utrustning. Hör av dig vid behov så ordnar vi med stöd från fonder. Ni kan även söka från Scouternas Stödfond utan att någon av oss i kåren får reda på det.

Höstens datum

Ni har fått ett terminsprogram med datum för planerade hajker i ett annat dokument utskickat. Den första är redan 22-24 september.

Viktigt: Vi behöver information om din scout

Om ni inte redan gjort det, fyll i formuläret om kontaktuppgifter, allergier och hälsoinformation: https://forms.gle/BRqJHD4h9xeoWpJu5

Vi behöver din hjälp

Scoutkåren söker funktionärer! Har du lust och möjlighet att hjälpa till med styrelsearbete, planering av sommarläger eller någonting annat, hör av dig till Niklas som sitter i valberedningen.

Hälsningar från Äventyrarledarna

Petter Blomberg, Avdelningsledare [petter@norrajarva.se, 0739-318 669]