Sommarläger – VELJ!24

7 april, 2024 av Petter Blomberg
Logotyp för scoutlägret VELJ!24

28 juli – 3 augusti 2024

Välkommen till sommarens stora äventyr på Kragenäs lägerområde i Bohuslän.

På lägret kommer du tas med på en resa genom dom fem elementen; Vatten, Eld, Luft, Jord och Jaget. Genom dessa fem element lär vi oss mer om vår värld, oss själva och varandra. Samtidigt som vi har riktigt roligt.

Kragenäs bjuder på bohuslänsk natur när det är som bäst. Här finns hela skalan från öppna ängar via skog och berg till hav. Ta ett dopp i det salta havet eller mys vid en lägereld i månens sken. Möjligheterna till äventyr är många.

Så vad väntar du på? Anmäl dig och följ med på sommarens oförglömliga äventyr.

Vilka datum är lägret?

• Upptäckare och äldre: Söndag 28 juli – Lördag 3 augusti 2024
  • Spårarscouter: Onsdag 31 juli – Lördag 3 augusti 2024

Vad kostar lägret?

• Upptäckarscouter och äldre, hel vecka: 28 juli – 3 augusti – 2500 kr (1250 kr i april + 1250 kr i maj)
  • Spårarscouter: 31 juli – 3 augusti – 1500 kr (750 kr i april + 750 kr i maj)
  • Spårarscouter, hel vecka (spårare har inget program förrän 31 juli): 28 juli – 3 augusti – 2000 kr (1000 kr i april + 1000 kr i maj)
  • Medföljande vuxen/ledare: hel vecka – 1500 kr (750 kr i april + 750 kr i maj)
  • Medföljande vuxen/ledare: halv vecka – 900 kr (450 kr april + 450 kr i maj)

Är du osäker på vilken avgift som är rätt för dig?

Kontakta kassören, Petter, på 073-931 86 69 eller ekonomi@norrajarva.se.

Ingen ska behöva avstå från lägret av ekonomiska skäl!

Saknar du utrustning så går det att låna i princip allt som behövs av kåren. Är deltagaravgiften för hög så finns det möjlighet att söka bidrag genom Scouternas stödfond,  där går det att ansöka om ekonomiskt stöd för att delta i scoutaktiviteter, och ingen i Norra Järva Scoutkår får veta att du ansökt om du inte vill det. Är det svårt att betala allt på en gång kan vi ordna en avbetalningsplan. Har du frågor om något av detta, kontakta kårordförande Jon Karlfeldt på 0701-106336 eller jon@norrajarva.se.

Hur anmäler jag mig?

Anmäl dig genom anmälningsformuläret senast den 26 april.
Anmälan ska bekräftas med betalning (halva lägeravgiften) senast 30 april, se nedan!

Anmälningsformulär – VELJ!24: https://forms.gle/fvRiRDKALVRWsFpw5

Betalning av lägeravgift under april och maj

Lägeravgiften kan betalas i två halvor. För att bekräfta din anmälan behöver du betala in den första delen senast den 30 april.
Hela lägeravgiften ska vara betald den sista maj, om inget annat är överenskommet.
Naturligtvis kan du betala hela beloppet i april om du vill.

• Betalning med Swish: ange nummer 123 043 76 16. Skriv ”Sommarläger” och scoutens/deltagarens för- och efternamn.
  • Betalning med Bankgiro: ange nummer 5976-5461. Skriv ”Sommarläger” och scoutens/deltagarens för- och efternamn.

Plats?

Kragenäs
Myren 3, 457 91 Tanumshede, Sverige

Hur tar jag mig till lägret?

Vi åker gemensamt med tåg och buss. Mer information med tider och datum för resan kommer i maj till de som anmält sig till lägret. Det går att ta egen transport till lägret, det finns dock begränsat med parkeringsplatser. Läs gärna lägrets FAQ kring vad som gäller för parkering: https://liv.scout.se/faq/

Vad behöver jag ha med mig?

Vi kommer att sova i kårens tält, men alla scouter behöver ha med sig en ryggsäck med sovsäck, liggunderlag och kläder för veckan. Saknar du någon utrustning så fråga din ledare, kåren har gott om låneutrustning. Sedan gäller kläder efter väder, så det är bra att ha kläder för både varmare dagar och kallare kvällar samt regnkläder. En packlista kommer att delas ut till de som anmält sig.

Observera att en rejäl ryggsäck behövs, så att du kan bära din packning mer än en kilometer! Det går inte med hockeytrunk eller kassar – hör istället av dig i tid och be att få låna en ryggsäck från kåren.

Får föräldrar följa med?

Ja! Vuxna är varmt välkomna att följa med på lägret, och eftersom vi inte är så många ledare blir vi väldigt glada om några av er väljer att göra så. Om ni, för att kunna följa med, också behöver ta med ett annat barn än scouten, säg till, så kan vi förmodligen lösa det – vare sig det handlar om ett yngre eller ett äldre barn. Ingen tidigare scout-erfarenhet krävs, vi lär oss tillsammans!

Vad händer om jag ändrar mig eller blir sjuk?

Anmälan är bindande och kåren får inte tillbaka några avgifter för anmälda deltagare som avanmäler sig efter 15 maj. Vi kommer även att boka resor som vi inte kan få återbetalning för. Efter den 15 maj kan avanmälan endast göras med ett läkarintyg som intygar att scouten inte kan delta på lägret för att få tillbaka lägeravgiften med ett avdrag på 300 kr för administrativa kostnader.

Mer information efter anmälan

Packlista och mer information skickar vi i maj till de som har anmält sig.
Du kan även kika på lägrets hemsida: https://liv.scout.se/