Sommarvandring för Äventyrare och Utmanare

20 februari, 2023 av jens

Under tidigare år har vi vandrat på Sörmlandsleden, Bergslagsleden och Fulufjället. Det är ett häftigt sätt att vara ute i naturen och dels uppleva landskapet, men också en utmaning som kräver att man håller ordning, tar hand om sin kropp, och inte minst samarbetar med sina scoutkamrater under lite svårare förhållanden än på hemmaplan. Det är bra om man har haft en ryggsäck på sig förut, men man behöver inte vara någon elitidrottare. Vi har inte bestämt några dagsetapper men siktar på ca 10 km per dag. Såklart ska vi även ha tid att chilla, bada och bara ha trevligt ihop!

Plats: I år är den preliminära destinationen Höga Kusten, med sina häftiga klippor och havsutsikt. Vi kommer troligen åka tåg dit – det var smidigt på Äventyrarnas Vinterhajk i januari.

Datum: 21 – 25 juli 2023. Tider återkommer vi till, just nu finns inte tågbiljetter att köpa för sommaren, men troligen åker vi hemifrån på morgonen fredag den 21 och är hemma sent på kvällen den 25:e. Om tiderna har avgörande betydelse för dig, hör av dig så försöker vi ta hänsyn till det.

Kostnad: högst 1500 kr per person. Vi har ännu inte bestämt exakt plats, färdväg eller vilka aktiviteter vi gör mer än själva vandringen.

Ingen ska behöva avstå från lägret av ekonomiska skäl!

Saknar man utrustning så går det att låna i princip allt som behövs av kåren. Är deltagaravgiften för hög så finns det möjlighet att få den nedsatt (även här tack vare stöd från Gålöstiftelsen). Är det svårt att betala allt på en gång kan vi ordna en avbetalningsplan. Har du frågor om något av detta, kontakta kårordförande Jon Karlfeldt på 0701-106336 eller jon@norrajarva.se. Den som föredrar det kan istället vända sig till Scouternas stödfond. Där går det att ansöka om ekonomiskt stöd för att delta i scoutaktiviteter, och ingen i Norra Järva Scoutkår får veta att du ansökt om du inte vill det.

Utrustning: Det viktigaste att skaffa är vandringskängor, för det är svårt att ha som låneutrustning. Tänk på att du måste gå in dem flera mil innan de sitter bra, och därefter ska du ha flera veckor på dig att läka eventuella skavsår innan hajkens början.

Anmälan: Senast den 1 maj 2023 behöver vi veta vilka som ska med, så att vi kan boka biljetter. Anmäl dig här: https://forms.gle/s961jApD7pjsedQk8

Frågor: Kontakta Petter på 073-9318669.