Vandring i Fulufjällets Nationalpark

25 maj, 2022 av Petter Blomberg

Även denna sommar ska Utmanarna (Köttkvarnarna) ut och vandra, och bjuder in Äventyrarna (Fabeldjuren) att vara med!

Detta blir vår tredje vandring och vi har lärt oss ett och annat. I år ska det bli en häftigare naturupplevelse, och mindre tungt att gå. Detta har vi tänkt ordna genom att slå upp läger första dagen och sedan göra dagsutflykter därifrån utan tung packning, istället för att ta med oss tält och sovsaker på hela sträckan. I fjällen är även behovet av att bära vatten mindre, eftersom det finns många fjällbäckar att ta vatten från.

Målet för resan är Fulufjällets Nationalpark, där bland annat Sveriges högsta vattenfall finns! Vi vill också ta oss upp på någon av topparna och se utsikten, och tälta vid någon fjällsjö. Det är inte vår vanliga natur som finns hemma!

• För vem: Utmanare och Äventyrare i Norra Järva Scoutkår
  • Datum: preliminärt 2-6 juli. Kan ändras någon dag framåt eller bakåt och/eller förlängas eller förkortas med en dag – för att kunna planera resan behöver vi nu veta hur många vi blir, så att vi kan bestämma om vi åker elbil, tåg eller en kombination.
  • Plats: Vi reser gemensamt från vår scoutstuga till Fulufjällets Nationalpark och tillbaka.
  • Nödvändig utrustning: Vandringskängor och ryggsäck med bra bärsystem för vandring. Liggunderlag, sovsäck, kläder osv som på vanlig hajk – detaljerad packlista kommer. Kängorna och ryggsäcken är de svåra bitarna.
  • Kostnad: budgeten är inte klar, men högst 1000 kr inklusive mat och resa. Är kostnaden (deltagaravgiften och/eller kostnader för utrustning) svår, hör av dig snarast – Scouternas Stödfond stänger ansökan för sommaren den sista maj!

Anmälan: så snart som möjligt, men senast söndag 5 juni till Petter Blomberg, 073-931 86 69. Är du sugen men osäker, hör av dig – det viktiga nu är att få fram ungefär hur många vi blir så att vi kan planera resan!

Packlista för fjällvandring (sommar)